کد مطلب:46879
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:55
آيهء 225بقره : مفهوم اين قسمت چيست ؟
قسم و سوگندها دو جور است :
بعضي از قسم ها همراه با قصد جدّي و قلبي نيست , بلكه صرف لقلقهء زبان و عادت بر قسم خوردن است . اين گونه قسم ها را مي ناميم ; يعني قسم هاي بيهوده . قسم دوم , سوگندهايي است كه جدي و از روي قصدقلبي صورت مي گيرد.
اين گونه قسم ها را مي ناميم .
با توضيح بالا معناي اين آيه واضح مي شود: خداوند به واسطهء قسم هاي لغوي كه مي خوريد, شما را مؤاخذه نمي كند; يعني گناهي براي شما ندارد, چون جدّي نيست و صرف لقلقهء زبان و عادت است , ولي بر آن قسم هايي كه ازته دل و با قصد صورت گرفته است , اگر بر خلاف آن قسم ها رفتار كنيد, مؤاخذه مي شويد.(1)
سوگند واقعي بايد از روي بلوغ و عقل و اختيار و قصد باشد, آن هم با اسم جلاله , مانند واللّه و باللّه و وخالق و رازق , و نسبت به ترك و فعل آينده باشد, مثلاً واللّه اگر احترام به پدر و مادر نكردم , صدقه بدهم .
كفارهء قسم ـ اگر صحيح باشد ـ يك بنده آزادكردن و يا ده نفر طعام دادن است . اگر نشد, سه روز روزه بگيرد.
(پـاورقي 1.مستفاد از الميزان , ج 2 ص 222
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.